Hvordan opretter man et ApS?

Hvert år udlever mange iværksættere deres drøm om at blive selvstændige og starte deres eget firma. Dog kræver det – hvis man ønsker den bedste start og mest muligt succes – at man på forhånd har sat sig ind i de mest nødvendige ting. Det handler blandt andet om, hvordan man opretter et selskab samt hvilken type af selskab, man skal vælge. De fleste der starter en virksomhed, vælger løsningen med et ApS. Opret ApS allerede i dag og gør drømmen til virkelighed. 

Du kan desuden her finde relevant information i forhold til, hvad et ApS er, og hvordan hele processen forløber, når du starter med at oprette dit ApS.

Hvad er et ApS?

Et ApS er en forkortelse af ordet anpartsselskab. Det der kendetegner et ApS er, at det er et reguleret kapitalselskab. Dette medfører således, at ejerne udelukkende hæfter med det indskudsbeløbet, som de betalte til en start. Dette er i kontrast til øvrige selskabsformer såsom både enkeltmandsvirksomhed og interessentselskab. I disse typer af selskaber hæfter man derimod med hele sin formue. Af denne årsag vælger mange løsningen med ApS, og da risikoen ved oprettelsen af denne type selskab er betydeligt lavere, giver det god mening, at dette er en populær løsning, mange årligt vælger. 

Hvis du ønsker – ligesom mange andre – at oprette et ApS, er processen heldigvis overskuelig og nem.

Hvad hedder man, når man ejer et ApS?

Selvom de fleste i daglig tale blot kalder anpartsselskabets ejer for “ejeren,” hedder det i et ApS, at man er anpartshaver. Det betyder, at man har en anpart i selskab – og at det er med denne anpart man hæfter og ikke andet.

Hvordan opretter man et ApS?

Helt praktisk skal selskabet registreres ved Erhvervsstyrelsen og selskabet skal oprettes i henhold til gældende lovgivning indenfor selskabsloven. Denne del af processen vil en rådgiver typisk tage sig af. På den måde ved du også, at tingene sker korrekt. Selvom det kan lyde omfattende med disse registreringer, vil denne del typisk tage et døgn. Efter et døgn har man som regel et ApS, som er klar til brug!

I visse tilfælde tager det dog lidt længere tid. Det vil typisk være et par uger. Det skyldes, at Erhvervsstyrelsen i visse tilfælde laver en manuel gennemgang af sagen. Typisk vælger Erhvervsstyrelsen dog, at behandlingen af sagen foregår automatisk – og dermed også går hurtigere. Selvom chancerne for den manuelle behandling er små, kan dette ske. Det er derfor godt at vide på forhånd, særligt hvis man har en deadline at overholde.

Når denne del af processen er veloverstået, og når du dermed har fået dit selskabs registrering, vil du modtage et CVR-nummer. Et CVR-nummer er firmaernes svar på et CPR-nummer, som alle mennesker har. Nummeret er netop – ligesom CPR-nummeret – en identifikation og hvert nummer er dermed unikt. Denne identifikation er brugbar, når du som firma eksempelvis er i kontakt med de forskellige myndigheder eller skat. Det kan også bruges i forbindelse med kunder.