Skal jeg bruge kreatin når jeg træner?

Hvis du går op i sundhed og træning, så har du måske hørt om kreatin før. Mange dedikerede fitnessfolk bruger kreatin som en fast del af deres sundhedsregime. Men hvorfor tager man kreatin? Og er det nødvendigt at tage kosttilskud for at se resultater med sin træning? 

Vi har samlet svarene til dig herunder. 

Hvad er kreatin? 

Kreatin er faktisk en substans, som allerede findes i din krop. Kreatin forekommer nemlig i menneskers muskelceller og er en af de stoffer, som hjælper til at producere energi til vores muskler, når vi træner. 

Ligesom nogen mennesker tager proteinpulver, pregame eller BCAA, så kan du give din krop en ekstra dosis af kreatin. Kreatin kan bidrage til at forøge din træningspræstation, øge din muskelmasse og give din krop et ekstra skud energi

Hvorfor er kreatin godt for træning?

Kreatins vigtigste opgave er at lave energiproduktion i muskelcellerne. Når vi træner intenst, så behøver vores muskler masser af energi for at kunne præstere optimalt. Kreatin hjælper din krop til at producere mere energi i musklerne, som gør at du måske kan yde mere, løfte tungere og blive stærkere. 

Derfor er kreatin et rigtig godt kosttilskud til dig, som gerne vil optimere din træningspræstation.

Kreatin er bedst til den intense træning

Kreatin er hovedsageligt brugbart for træningsforme der involverer stor muskelstyrke. Det er altså ikke lige så effektivt at tage kreatin, hvis du foretrækker at dyrker roligere træningsforme som yoga eller pilates. 

Kreatin er et fantastisk supplement, hvis du er meget fysisk aktiv eller dyrker intens træning som for eksempel vægtløftning. Kreatin er altså primært for dem, som har behov for at presse musklerne ekstra hårdt, når de træner. 

Forøg din præstation og se gode resultater

Kreatin er ikke et mirakelmiddel, som hjælper dig til at gro kæmpe muskler natten over. Kreatin kan bidrage til forøget muskelmasse, men det er dig, som skal lægge det hårde benarbejde i. Foruden intens træning så har kreatin altså ingen effekt på din krop. Du skal altså selv arbejde hårdt og dedikeret, hvis du vil se resultater med større muskler. 

Undersøgelser viser af kreatin kan forbedre din træningspræstation med 5-15%. Du kan derfor godt forvente en bemærkelsesværdig forbedring med din træning, men fremgangen ved brug af kreatin er stadig ikke garanteret. Det kan tage op til 3 uger før du ser eller mærker resultater på din krop, så det handler også om at være tålmodig.

Er kreatin noget for mig?

Som førnævnt er kreatin altså ikke for alle. Det kan være et super godt supplement til den intense træning, men det er på ingen måde en nødvendighed. 

Hvis du ikke træner med en forudsætning om at blive stærkere, mere udholdende eller muskuløs, så er det ikke sikkert kreatin er noget for dig. Stoffet kreatin findes også naturligt i vores kost i små koncentrationer, så på daglig basis får du mindre mængder af kreatin gennem for eksempel kød. Dette er mere end rigeligt til dig, hvis du blot dyrker regelmæssig træning på et roligt niveau.